Scroll to top
OSL AZL
Share

JAK ZOSTAĆ PILOTEM - poradnik Ośrodka Szkolenia Lotniczego AZL

Fascynuje Cię latanie i samoloty? Marzysz o karierze pilota? Jesteś we właściwym miejscu! Z nami rozpoczniesz swoją lotniczą przygodę, i być może rzeczywiście stanie się ona pasją Twojego życia. Z upływem czasu, lotnictwo będzie dla Ciebie nie tylko stylem życia, ale również źródłem dochodu.

Wiemy, że dla wielu ludzi zawód pilota wydaje się być odległym, a nawet całkowicie nieosiągalnym celem. Jak już wspominaliśmy, zdajemy sobie sprawę, że lista pytań może być naprawdę długa – a jednocześnie czasem jakby nie było wiadomo, o co zapytać.

W dobie internetu, youtube’a i mediów społecznościowych nadmiar informacji może być przytłaczający. Dlatego jesteśmy tu dla Was, i mamy nadzieję, że ten artykuł rozwieje chociaż niektóre wątpliwości, odpowie na pewne kluczowe pytania i zbliży Was do tej niesamowitej przygody, jaką jest zostanie pilotem.

Jak długo zajmuje zdobycie licencji? Ile to wszystko kosztuje? Co należy rozważyć przy wyborze szkoły lotniczej? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej!

Gdzie należy zacząć?

Zanim rozpoczniesz właściwe szkolenie lotnicze, ważne jest, by poczytać trochę o pewnych najważniejszych sprawach. Musisz znaleźć idealną szkołę lotniczą dla siebie.

Na świecie jest wiele rodzajów ośrodków szkolenia lotniczego. Niektóre są bardzo skupione na doprowadzeniu Cię prosto do przemysłu lotniczego tak szybko, jak to tylko możliwe. Wiele szkół i miejsc takich jak aerokluby nie jest zorientowanych tylko na Twojej karierze pilota – jest bardziej prawdopodobne, że będą traktować Cię indywidualnie i podsycać Twoją pasję do latania.

Na co najbardziej zwrócić uwagę podczas wyboru szkoły lotniczej?

1. Czy obiekty szkoleniowe ośrodka są regularnie modernizowane i zapewniają warunki do efektywnej i przyjemnej nauki?
2. Jakie jest doświadczenie i podejście (!) instruktorów i reszty zespołu? Ludzie – to oni powodują, że czujesz się bezpiecznie i pewnie, to oni inspirują Cię i wprawiają w dobry, pozytywny nastrój. Albo wręcz przeciwnie.
3. Jaką flotę posiada szkoła i czy regularnie inwestuje w nowe samoloty oraz konserwację i utrzymanie obecnych?
4. Czy oczekują zapłaty za całe szkolenie z góry, czy może są elastyczni i otwarci na indywidualne podejście w kwestii finansowej?
5. Czy zapewniają własną, zatrudnioną na stałe ekipę mechaników lotniczych, która dba o kwestie bezpieczeństwa i wykonuje okresowe przeglądy?


Przyjazne warunki do nauki, gwarancja bezpieczeństwa - czyli kompleksowa obsługa starannie eksploatowanych, niezawodnych, zawsze dostępnych samolotów po
przystępnych cenach oraz, co najważniejsze, doświadczona, przyjazna kadra instruktorska, która rozpoznaje i reaguje na indywidualne potrzeby pilotów-studentów OSL AZL.

Lot zapoznawczy jest doskonałym sposobem na sprawdzenie swoich predyspozycji przed rozpoczęciem szkolenia lotniczego. W kabinie znajdziecie się z doświadczonym instruktorem, który zadba o wasze bezpieczeństwo oraz sprawi, że lot pozostawi po sobie niezapomniane wspomnienia. Bardzo często lot zapoznawczy to pierwszy krok w lotniczej karierze. Jest to również doskonała okazja do zadania pilotowi wszystkich nurtujących Was pytań. Każdy lot zapoznawczy poprzedzony jest zapoznaniem ze statkiem powietrznym oraz jego przyrządami pokładowymi, które dostarczają pilotowi informacji o locie – takich jak wysokość, prędkość względem powietrza, prędkość pionowa, kurs, i wiele innych kluczowych dla lotu informacji.

Pilot-instruktor zapozna Was również z działaniem sterów, zasadami łączności w kabinie oraz obowiązującymi procedurami bezpieczeństwa.

Lot zapoznawczy obejmuje podstawowe manewry takie jak start, lądowanie, lot po prostej, zmiany wysokości lotu, zakręty. W czasie lotu zapoznawczego instruktor na bieżąco informuje o wskazaniach przyrządów, siłach aerodynamicznych działających na płatowiec oraz podstawowych przepisach i procedurach lotniczych. Dzięki lotowi zapoznawczemu można w pełni świadomie podjąć decyzję o szkoleniu lotniczym; jego wykonanie nie zobowiązuje do kontynuacji szkolenia.

Wspomnieliśmy już, że lot zapoznawczy odbywa się razem z doświadczonym instruktorem lotnictwa. Zapozna Cię on/a po raz pierwszy z lataniem. Być może wybrałaś/eś już swoją szkołę lotniczą, ale wybór instruktora, który będzie z Tobą przez cały czas trwania szkolenia, jest równie ważny. I o tym właśnie musimy porozmawiać.

JAK ZNALEŹĆ NAJLEPSZEGO INSTRUKTORA LOTNICTWA? Co należy wziąć pod uwagę?

Chcielibyśmy podkreślić pewne najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy podejmowaniu tak ważnej decyzji. Osoba, która będzie Cię uczyć latać, zajmie szczególne miejsce w Twoim sercu na resztę życia. Czyż to nie wystarczający powód?

1. Zrób porządne rozeznanie

Tak, powtórzymy to ponownie – poszukaj informacji w internecie. Obecnie rynek szkół lotniczych jest bardzo zróżnicowany. Są przeróżne rodzaje szkół, a więc i oczekiwania instruktorów w każdej z nich będą różne. Szkoła powinna mieć porządny opis swojej kadry. Na stronie powinny być podane ich nazwiska, tak by każdy mógł sprawdzić ich doświadczenie i kwalifikacje. Instruktorzy powinni być dla Ciebie dostępni nawet jeśli chodzi tylko o krótką, miłą (albo i nie) pogawędkę przez internet.

2. Zadawaj pytania

Pamiętaj, nie ma głupich albo wstydliwych pytań. Właśnie wstępujesz w świat awiacji i musisz się wiele nauczyć; to normalne i spodziewane, że nie wiesz niektórych rzeczy. Czy instruktor będzie miał/a dla Ciebie czas, czy jej/jego grafik jest bardzo napięty? Pogadaj z nim/nią o stylu nauczania, który praktykuje; czy brzmi jak prawdziwy mentor? Dogadujecie się? No, lepiej żebyście nadawali na tej samej fali, bo spędzicie naprawdę wiele godzin sam na sam ze sobą.

3. Czy ona/on jest rzeczywiście doświadczoną/ym nauczycielką/em?

W OSL AZL szkolenia są realizowane tylko przez pilotów, którzy na stałe z nami współpracują i posiadają wieloletnie doświadczenie instruktorskie. Nigdy nie angażujemy w proces nauczania pilotów-instruktorów, którzy dopiero są w trakcie realizacji obowiązkowych do uzyskania licencji zawodowej godzin latania, a także nie zatrudniamy ich „tymczasowo”, aby „szkolili” naszych studentów podczas odrabiania swoich godzin.

4. Obowiązkowo - lot zapoznawczy.

Koniecznie musisz „spróbować„ latania przed podjęciem ostatecznej decyzji – nie tylko co do zostania pilotem (na to być może już się zdecydowałaś/eś), ale również co do miejsca, gdzie nauczysz się latać i co do instruktora, który będzie Ci towarzyszył przez całą drogę. Czy znaleźliście wspólny język? Czy odpowiadał Ci sposób, w jaki przekazano Ci wszystkie informacje podczas lotu? Można naprawdę wiele się dowiedzieć o instruktorze podczas lotu zapoznawczego.

I pamiętaj! Powinnaś/eś mieć możliwość zmiany instruktora, jeśli cokolwiek pójdzie nie tak. Czy Twoja szkoła lotnicza przewiduje taką możliwość?

A co z samym szkoleniem lotniczym?

Szkolenie lotnicze odbywające się w naszym ośrodku podzielone jest na dwie części, co jest częstą praktyką w szkołach lotniczych: część teoretyczna i praktyczna. Zależnie od wybranego szkolenia, różna jest liczba godzin i tematów – wszystko jest opisane na podstronach poszczególnych szkoleń. Co ważne, przed odbyciem pierwszego lotu samodzielnego, niezbędne jest uzyskanie orzeczenia lotniczo-lekarskiego (minimum klasy 2). Po ukończeniu całego szkolenia i zdaniu egzaminu teoretycznego przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną, przyszły pilot może przystąpić do egzaminu praktycznego, który odbywa się na tym samym samolocie, na którym pilot był szkolony. Posiadacz PPL(A) może wykonywać obowiązki dowódcy każdego samolotu tłokowego do masy startowej 5700 kg – czyli całkiem sporego!

Pieniądze NIE ROSNĄ na drzewach, ale zainwestowanie w licencję pilota to jak zasadzenie drzewa, które może przynieść Ci porządny dochód i ogromną satysfakcję. Jeśli już wiesz, że to ścieżka dla Ciebie - nie wahaj się, i działaj!

Zdobycie licencji pilota turystycznego to koszt około 25-30 tys. zł, wliczając w to szkolenie teoretyczne, praktyczne oraz koszty egzaminów. Taka licencja otwiera Ci drogę do dalszych szkoleń, które poszerzą Twoje kwalifikacje, np. o uprawnienia do lotów nocą albo do lotów na samolotach wielosilnikowych MEP(L).
Nie będziemy osądzać, czy to drogo czy nie – to kwestia względna, indywidualna dla każdego człowieka. Z pewnością nie jest to mało – i będzie jeszcze więcej, zależnie od tego, jak daleko chcesz zajść w przemyśle lotniczym. Jednego jesteśmy pewni – to się opłaca. Jeśli będziesz wytrwały/a, pewnego dnia wszystko Ci się zwróci.

Related posts